TomTom XL IQ Routes edition² Europe Refurbished

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom XL IQ Routes edition² Europe Refurbished op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,4

Frits van Velsen 20-11-2011

Tomtom zegt het menu simpeler te hebben gemaakt maar in het echt zijn er gewoon functies geschrapt. Eerder deden ze dat al met de Start. Dat is helemaal armoedig ten opzichte van de aloude One, maar dat terzijde. Het gaat hier om de XL2. Dat ding kan de kaart niet in 2D tonen met de rijrichting naar boven. In plaats daarvan staat het noorden naar boven gericht en dat is niet anders in te stellen. Nu draai je de kaart ook niet steeds om, klopt, maar ik ben geen kaart aan het lezen, ik wordt genavigeerd, en dat is een heel verschil. Nu kan het dus zijn dat de pijl (rijrichting) naar links staat terwijl ik rechtsaf moet, en dat is verwarrend. Zeker als je anders gewend bent. Dus kijk uit met kopen als je een vervanger zoekt voor je oude XL of One, de XL2 (én de Start) zijn een stap terug. Tomtom zegt er zelf niets over. Ook wie graag een bestemming vind aan de hand van coördinaten (campinggids o.i.d.) heeft niets aan dit apparaat, want ook die functie is (in het kader van de recessie?) wegbezuinigd. Ik ben vanaf de Tomtom One 1 een groot fan pleitbezorger GEWEEST voor het merk, heb er tijdens verjaardagen een hele hoop 'verkocht' en daarom neem ik nu ook de vrijheid te spreken: Tomtom is niet meer wat het geweest is. Pas op met kopen! Die van mij gaat in ieder geval terug en ik vertomtom het om een duurdere versie te kopen. Ik ben uitgetomt. Het waren 5 mooie jaren maar het is klaar. Finito. Schluss. Einde.

Martijn75 23-12-2011

Tja heel Europa 42 landen, 4:3 scherm voor iets meer dan 100 euro, dan moet je je niet aan kleine dingen irriteren denk ik. Er moet ergens op bespaard worden voor dat geld. Je had beter 30 euro meer uit kunnen geven voor de VIA 125, een beter nieuwer toestel met alles erop en eraan, welke nog logisch werkt ook:-)

hermanius 23-08-2011

Deze gekocht bij fnac Belgie met het oog op vakantie.
eerst wat getest in de buurt (na noodzakelijke kaartupdates) en dat ging prima. Eenvoudig toestel maar daar had ik ook naar gevraagd.Mijns inziens achteraf wat te eenvoudig voor zen prijs. Heb de flitspalen er bijgekocht. Vind wel dat ie ze soms wat laat aankondigd.
Dan zonder problemen naar Zweden en ook daar veel kilometers gedaan.Tot ie op een gegeven moment ophield met spreken (geen geluid meer dus ook geen piep meer voor de flitsers) De rest ging nog wel prima.
Ook vind ik dat hij soms lang naar zen sattelieten moet zoeken (vandaar oa 6 voor gebruiksgemak).
Ben hem nu 3 a 4 weken kwijt voor reparatie wat overigens veel te lang is!

R. Pross 18-06-2011

ik had de tomtom xl2 iq europe gekocht.
ik had er niets aan, ik vind het menu niet gebruiksvriendelijk.
de functie's wat er op de vorige serie's hadden heeft deze niet zoals reisplanner bijvoorbeeld.
als je een route moet rijden met 20 adressen of meer zoals 50 zoals ik dan is dit geen oplossing meer.
ik heb hem om deze reden ook terug gedaan naar de winkel, ben nu opzoek naar een oudere type die het er wel in heeft.

globetrotter2 05-06-2011

De XL2 is een prima routeplanner voor mensen die een basic model willen. Het apparaat functioneert prima, ook binnenshuis. Nieuwe gegevens erop zetten via Tomtom HOME gaat uitstekend. Houd je hierbij wel exact aan de instructie; lees die vooraf dan ook goed door. Je zou de uitgebreide handleiding op de site van TT moeten downloaden; ook die goed lezen want het apparaat heeft tamelijk veel mogelijkheden
De nieuwere kaart van Europa past er niet in zijn geheel op. Daarom kun je grote delen van Europa erop zetten. Er kan gratis gewisseld worden via HOME. Die opdeling vind ik geen probleem. De gebieden zijn groot genoeg. Ik vraag me af wie er nu echt een route van Moskou via de Noordkaap, Sofia, Lissabon naar Dublin gaat rijden!!
Een goed functionerend apparaat voor mensen die iets degelijks willen hebben zonder te veel extra's.

RJ45 24-05-2011

Gekocht als Europa model, wat ook zo is bij aankoop. De kaartgegevens lopen dan 5 versies achter (kwartalen). Dus aangesloten op computer met TomTom Home en vervolgens blijkt de recente kaart (zomer 2011) van Europa niet meer in het geheugen van de TomTom te passen (2GB), waardoor een keus gemaakt moet worden uit een zone-kaart en je dus maar een gedeelte van Europa ter beschikking hebt.
Ik vind dit een uiterst merkwaardige situatie, waarbij een pas gekocht apparaat direct na aanschaf gedegradeerd wordt.
Hoewel ik prima overweg kan met computersoftware en navigatiesystemen, toch voor de zekerheid de klantenservice gebeld (prima bereikbaar) en die konden inderdaad bevestigen dat dit het geval was.

Je hebt bij dit systeem dus de keus tussen:
1. Een 1,5 jaar oude kaart gebruiken en wel heel Europa tot je beschikking hebben, of
2. Een recente kaart gebruiken van een gedeelte van Europa

Had deze TomTom 4GB in plaats van 2GB geheugen gehad, was er niets aan de hand geweest. Een verandering die het apparaat max. 5 euro duurder had gemaakt, wat ik graag betaalt had om niet tussen zones te hoeven wisselen.

Ik kan dan ook iedereen afraden deze TomTom te kopen. TomTom moest zich schamen om dit model als courant te verkopen.
Advies: koop een TomTom met een losse SD-kaart of minstends 4 GB geheugen.

Ealey 29-01-2012

Kan me je teleurstelling wel voorstellen, maar om dan gelijk het hele apparaat de grond in te boren door overal een 1 voor te geven getuigd niet van objectieviteit. Hecht daarom niet teveel waarde aan deze review.
Met vriendelijke groet van een zeer tevreden TOMTOM XL2 gebruiker (meer dan 2 jaar)

vossen35 23-01-2011

Zeer gebruiksvriendelijk, en doet alles wat hij belooft. En alles wat hij niet doe, weet je ook tevoren. Ik ben het daarom ook niet eens bepaalde minpunten die hier genoemd worden. Als je jezelf goed informeert bij de winkelier waar je dit product koopt, dan is het geen verrassing toch wat hij niet kan toch? Het is niet zo dat Tomtom iets belooft en het daarna niet doet!

Daarom beoordeel ik dit apparaat ook op hetgeen hij belooft; het zijn van een eenvoudig navigatie systeem en die rol vervult hij vlekkeloos. Zeer makkelijk te bedienen, zeer makkelijk mee te nemen door de ingebouwde zuignap, flitspalen aanwezig, en dat voor zo'n prijs.

Nadeel van Tomtom tov andere merken vind ik wel dat nieuwe kaarten erg duur zijn. Met 60 euro is dat gewoon 50% van de prijs van een geheel nieuwe Tomtom....Mio heeft nu 2 jaar lang gratis nieuwe kaarten op de spirit 475 en Navigon biedt 2 jaar lang updates aan voor eenmalig 16 euro. Daar zou Tomtom best eens wat aan kunnen veranderen..

loumaas 30-11-2010

Prima navigatiesysteem voor de simpele man.
Ik ben puur geinteresseerd om van A naar B te rijden en dat doet dit ding meer dan voortreffelijk.
Hij geeft ook flitslocaties aan en max. snelheid incl. rood signaal als je te hard rijd.
Geen mp3, bluetooth of ander geneuzel.

domdomdom 19-11-2010

apparaat nieuw gekocht bij mediamarkt voor 133 euro; goede prijskwaliteit dacht ik. helaas dag voor vertrek op vakantie,apparaat opgestart aan computer om meteen nieuwe kaart te downloaden. Allerlei foutmeldingen; op een gegeven moment kaart op pc, maar helemaal niets meer op navigatiesysteem. Volgende dag tomtomhelpdesk gebeld (goed bereikbaar), maar kaart weer klaargezet door tomtom, na 3 uur downloaden! weer een foutmelding! volgende dag heeft iemand anders het nog geprobeerd, wij moesten immers op vakantie. Niet gelukt om tomtom in gebruik te nemen. Teruggebracht naar Mediamarkt, zonder problemen geld terug, maar medewerker zei, he dat is toevallig vanochtend was er nog iemand met hetzelfde probleem,,,,,,, geen incident dus!

Hal 26-09-2010

TT XL2 IQ 132 Euro gekocht. Upgraden naar recent kaart zonder problemen. Kaart erg compleet, incl Griekenland. Daar ook gebruik gemaakt van TT. Prima dekking, erg nauwkeurig, makkelijk in bergen rijden door navigatie. geeft haarspeldbochten etc duidelijk aan. Ook stads navigatie perfect. Tekst naar spraak optie heel makkelijk. Je kijkt minder op het scherm. Snelheidscontrole en trajectcontrole ook in Griekenland actief. Apparaat zonder toeters en bellen. Bedoeld om te navigeren. Bevstiging makkeljk en stabiel middels ring zuignap. Zeer aantrekkelijk geprijst. Na registratie TT 10 eur kado. laatste recente europa card in 4 delen. Kortom zeer tervreden en prima prijs/kwaliteit verhouding

jansen2501 23-09-2010

Mogelijkheden "nul", Dit apparaat heeft geen "fun" factor. Het lijkt te navigeren, maar zeker weten doe ik dat niet. In ieder geval bij mij in de omgeving stuurt ie je verkeerd. Flut product wat mij betreft.

tom tom user 18-10-2011

Deze review lijkt mij een totaal review van een persoon die niet kan werken met een gps systeem.
Hij stuurt je totaal niet verkeerd maar zal waarschijnlijk de in jouw bekend gebied andere wegen nemen.

Als internationaal vrachtwagen chauffeur en een 8 jaar in bezit van diverse gps toestellen is deze tom tom zonder toeters en bellen een van de beste toestellen op de markt.

jovi45 16-08-2010

Een dag voor mijn vakantie een tomtom XL2 IQ Routes gekocht bij tomtom zelf.
Op de site van tomtom staat een vereenvoudigd menu, maar dan verwacht je niet dat je vrijwel NIETS meer kan instellen!!
Geen gps coördinaten
Geen keuze voor aangepaste snelheid of vermijd snelwegen
Geen waarschuwing signalen
,ect,ect,ect
Hij is dus een zeer beperkt en naar mijn mening kunt u beter een normale tomtom XL
kopen,

selmp 03-08-2010

Bediening is eenvoudig. ten opzichte van voorgaande edities kan je maar weinig instellen. Geeft niet, nu is het uit de doos en wegrijden.
File melding is een fijne optie, maar die moet je niet altijd geloven. Je mag best eens eigenwijs zijn en je huidige route aanhouden als de file 50 mkm verder op is. Ook in het buitenland werkt dit perfect.

Navigatie met computerstem is helder en duidelijk. gesproken aanwijzigingen helpen je om de ogen op de weg te houden. De stem geeft je genoeg extra informatie. In het begin is dit lastig omdat ze wel mheel erg veel meld, maar daar wen je heel erg snel aan en vind je het comfortabel.

Rijbaan aanduiding is een mooie uitvinding (hebben meerdere merken)

Gekocht bij GPS Deal, als zijnde "Traffic uitvoering". Alle uitvoering van de XL zijn gelijk, maar hierbij wordt een TMC ontvanger geleverd.

Jammer dat niet automatisch naar Nachtkleuren wordt geschakeld (MioMap).

Heb nu een nieuwe kaart update, maar die heb ik nog niet kunnen gebruiken. Vakantie is Frankrijk heeft me overal gebracht. Aankomst tijd is ook daadwerkelijk aankomst tijd.

Jens_78 27-07-2010

Ik heb het toestel gebruikt voor mijn autovakantie in Frankrijk. We hebben verschillende hotelletjes aangedaan en deze had ik mooi vooringesteld bij de favorieten. De autostrade ging via Parijs waar het bijzonder druk was maar de TomTom loodst je er mooi door.
Het gebruik is oersimpel, de werking oerdegelijk. Het doet wat het moet doen je van punt A naar punt B brengen. Veel boem boem en weinig bla bla dus.
Extra’s zijn er niet.Enfin er is wel een rijstrookbegeleiding waar je de rijstroken in 3d op het scherm ziet met de borden zoals je ze in het echt ziet op dat moment wat wel handig is.
Ik heb op mijn versie wel geen Tmc gevonden.
Er zitten ook nuttige plaatsen op oftewel poi’s maar deze zijn toch eerder beperkt. Al moet ik er wel bijzeggen dat je op de website lijsten kan downloaden bijvoorbeeld alle Aldi’s in Frankrijk zo van die dingen. Handig zou wel zijn als je de groene en de rode Michelin gids zou kunnen downloaden.
In elk geval connecteer je best in het begin eens met het internet zodat je de laatste updates kan downloaden. Ook dit werkt allemaal vrij simpel.
Het scherm is compact maar er staat alles op wat er op moet staan: over hoeveel meter je de afslag moet nemen, de maximum toegelaten snelheid (al duidt deze in België vaak 90km/h aan waar je maar 70km/h mag) ga je erover dan wordt het vakje rood. Voor de rest staat er nog de aankomsttijd, aantal km enz op. En de flitscamera’s worden aangegeven met een tuut, ook belangrijk. Simpel, duidelijk, volledig.
De rustige begeleidende stem windt er ook geen doekjes om geen “Astublieft nu keren” maar gewoon “nu keren”, “nu links, nu rechts”.
Je kan de route ook onderbreken om hem te wijzigen of een blokkade aan te geven.
De houder is uiterst compact en handig. Je kan het scherm onder gelijk welke hoek draaien en het zuignapsysteem werkt heel goed.
Voila een simpele goede review, voor een simpel goed toestel.

josephine10 21-06-2010

---------Update review, 21-6-2010----------
Toch moet ik mijn eerdere review nuanceren. Na eerste ervaring probeerde ik het de volgende ochtend maar eens op een ouderwetse windows computer. En dat bleek te werken. Ondanks de gebruiksaanwijzing werkt het niet goed met OSX. Ik snap niet dat ze dat er dan wel op zetten... Maar met Microsoft windows lukt het dus wel. Ding geformatteerd en opnieuw de programmatuur via Tom Tom Home erop gezet. Duurt even, maar toegegeven, de Tomtom draait als een zonnetje. Zo zie je maar, 1 verkeerde aanwijzing leidt tot veel onbegrip. Mooi apparaat, geen spijt van. Maar komop jongens, windows is een beetje uit....

J

----------1e review, 20-6-2010----------
Wat een drama. Gekozen voor een NL fabrikant. Aanzetten en het leek allemaal prima. De gebruiksaanwijzing gaf aan updates te controleren via TomTom home. Sindsdien de ene na de andere error. Kaarten niet beschikbaar, geen beschikbare ruimte. Dan ga je op de service afdeling van de website op zoek en kom je er achter met een verschrikkelijk fout product opgezadeld te zitten. "geen ruimte beschikbaar, helaas....". U leest het goed, de fabrikant gebruikt het woord helaas. Heb je net 200 euro uitgegeven. Helaas! Werkt niet. Helaas! grote knipperende rode kruizen op het scherm. Wat een drama dat Tomtom.